Rahvusvaheline Intelektuaalomandi Organisatsioon
Milline neist toimib ja milline on takerdunud?
Kaubamärkide Kaitse:
Kaubamärkide kaitse tagab, et tarbijad saaksid tooteid ja teenuseid lihtsamini eristada ning usaldada. Näiteks on globaalselt tuntud brändid nagu Coca-Cola ja Apple sümboliks kvaliteedile ning innovatsioonile. Kaubamärgiseadused aitavad vältida segadust turul, kaitstes nii ettevõtete mainet kui ka tarbijate huve. See on oluline mehhanism, mis tagab ausa konkurentsi ja soodustab brändiloojate loomingulisust.
Kaubamärkide taotluste arv on viimastel aastakümnetel märkimisväärselt kasvanud. Statistika järgi esitati 2023. aastal maailmas üle 15 miljoni kaubamärgitaotluse, mis teeb sellest kõige populaarsema inelektuaalomani vormi [1].
Maailma kümne kõige kallima brändinime seas on kaheksa tehnoloogiaettevõtted, millest enamus on esirinnas [2].
Patendisüsteem:
Kuigi patendid on mõeldud innovatsiooni edendamiseks, luues leiutajatele ajutise monopoli, on need tihti muutunud takistuseks teadusele ja tervishoiule. Eriti teravalt on see probleem ilmnenud farmaatsiatööstuses, kus pikad patendikaitse perioodid piiravad elutähtsate ravimite kättesaadavust.
COVID-19 pandeemia ajal tekkis terav arutelu patendikaitse leevendamise üle, et tagada vähem arenenud riikidele juurdepääs elupäästvatele vaktsiinidele. WTO liikmesriigid otsustasid ajutiselt loobuda teatud intellektuaalomandi õigustest, mis näitas vajadust paindlikuma patendisüsteemi järele [3].
Üks võimalik lahendus oleks lühendada patendikaitse perioode teatud sektorites, nagu ravimid ja biotehnoloogia. Praegu kestavad patendid tavaliselt kuni 20 aastat, kuid ravimite puhul võiks kaaluda lühemate tähtaegade kehtestamist, et kiirendada ravimite turule jõudmist ja vähendada ravimite hinda. Samuti võiks rakendada tõhusamat litsentsisüsteemi, mis tasakaalustaks innovatsiooni soodustamist ja avalikku huvi. Sellistes valdkondades aregu kinnijäämine tähendab üldsusele suurt kahju.
Kommentaarid
Postita kommentaar