Veebilehe navigatsioon: lihtsus vs keerukus
Kui külastame veebilehte, soovime enamasti kiiresti leida vajalikku teavet või teha otsingu. Kuid miks on mõned saidid kohe arusaadavad, samas kui teistel võib minutid aega võtta, enne kui õige menüüelement leitakse? Vastus peitub navigatsiooni lihtsuses – see on üks kasutatavuse (usability) põhikomponente, mis mõjutab otseselt kasutajate rahulolu ja veebilehe edukust.
Miks on lihtne navigatsioon oluline?
Jakob Nielsen on rõhutanud, et kasutajad ei loe veebilehti, vaid skannivad neid. Kui info pole kiiresti leitav, kaotavad nad kannatuse ja lahkuvad. Uuringu järgi on 47% kasutajatest ootavad, et veebileht laadib alla kahe sekundiga, ja 40% ei naase lehele, kui navigatsioon on keeruline [1].
Positiivne näide on Google’i minimalistlik lähenemine.
Google’i avaleht on navigatsiooni lihtsuse näidis.
Kõik on suunatud ühele otsingu eesmärgile.
Üks selge otsinguväli, mis asub kohe lehe keskel.
Minimaalsesse menüüsse on peidetud vajalikud lingid.
Reklaamid või üleliigset teksti ei ole.
See disainipõhimõte tagab, et kasutaja saab alustada otsingut ilma igasuguse õppimiseta.
Negatiivne näide on ülekoormatud E-toetus keskond.
Soovisin 2 aastat tagasi väljahõigatud toetust taodelda ja pidin selleks 2 aastat ootama, sest keskond jooksis esimesel avamise päeval täiesti kokku ja sellega tegeleti 2. aastat enne kui sai jälle taotlust esitama hakata. Selle kahe aasta jooksul tehti veel vähemalt 2 ebaõnnestunud katset ja taotlusvoor lükati pidevalt edasi.
Taotluse täitmiseks vajalik info oli jagatud erinevate veebikeskondade vahel.
Osad lingid ja muutmise päringud ei töötanud.
Menüüs võis korduvalt ära eksida ja oli hirm midagi valesti sisestada.
Selle kaose vältimiseks loodi eraldi tugikeskus.
Totluse täitmiseks loodi hulk materiale, kus oli ikkagi puudulik info ja selles segaduses oli kohati ebamugavad vestlused, sest mõned tugikeskuse töötajad tunudsid väga häiritud küsimuste esitamise osas. Arvatavasti olid ka nemad üle koormatud.
Sellise vormi täitmine ja kõikide eelduste kirjapanek läks ajaliselt kokku terve tööpäeva ja pealegi. Mõistan, et see pole tüüpiline veebileht ja kõrvutatav näide Google´i otsinguga võrdlemiseks, sest selle keskonna eesmärk on täiesti teistsugune, kuid e-riigi kodanikuna lootsin, et sellise inimestele kriitilise probleemiga tegeletakse osavamalt.
Kuidas teha navigatsiooni lihtsaks?
Kasuta selget hierarhiat – olulised lingid peaksid olema esiplaanil.
Piirdu 3-5 menüüpunktiga – liiga palju valikuid teeb kasutaja segaseks.
Lisa otsinguväli – eriti suurtel saitidel, kus kasutaja võib otsida konkreetset teavet.
Testi kasutajatega – kas inimesed leiavad vajaliku info alla 10 sekundiga?
Nagu usability guru Steve Krug ütleb oma raamatus "Don’t Make Me Think", peaks veebileht olema nii lihtne, et kasutaja ei peaks mõtlema, kuidas seda kasutada [2].
Navigatsioon on veebilehe südameks. Liigne keerukus ajab kasutajad minema, samas kui selge struktuur suurendab nende usaldust ja lojaalsust. Google on selle tõestuseks – vaid mõne elemendiga saidil on miljoneid kasutajaid. Kui teie veebileht on keeruline, on aeg seda lihtsustada!
Kasutatud allikad:
1. https://www.nngroup.com/articles/how-users-read-on-the-web/
Kommentaarid
Postita kommentaar